S Petrou jsem se poznala právě v Indii, kde jsme se společně vzdělávaly v marma terapii a zkoušely na sobě,…
S Petrou jsem se poznala právě v Indii, kde jsme se společně vzdělávaly v marma terapii a zkoušely na sobě, co se dá ohledně stravy a očistných rituálů. Ajurvéda si mě rozhodně získala a tak jsem byla moc ráda, když Petra souhlasila, že by napsala seriál o sezónních rituálech z hlediska ajurvédy.
Ajurvéda – Věda o dlouhověkosti
V našem prvním společném článku se posuneme v čase do dob, kdy moderní technologie, jak ji známe nyní, neexistovala, věda a zdravotnictví byly chápány především skrze pozorování přírody a praktikovány použitím toho, co pocházelo z přírody, toho, co bylo každému dostupné. Času na pozorování bylo dostatek, nebylo kam spěchat. Nekonečný cyklus života a smrti je nevyhnutelný, bez ohledu na to, jak rychle či pomalu se během dne naše tělo pohybuje, jak hodně či málo naše mysl přemýšlí. To si tehdejší lidé uvědomovali mnohem jasněji a žili bez zbytečných stresů, které nám dnešní uspěchaná doba nevyhnutelně přináší.
Původ tohoto léčebného systému se ztrácí a objevuje v dobách kosmických věků. Je to věčný systém, bez začátku a konce, neomezen časem ani prostorem. Podle textu Charaka Samhita byla, je a bude tato věda odhalena v každém vesmíru v každém z jeho nekonečných cyklů stvoření a zkázy. Velký murdc, polobůh, nebo i sám Bůh sestoupí jako Avátar Dhanvantari a znovuzrodí tradici ajurvédy. Toto vzácné zjevení Boha je popsáno v indických védských textech Mahabháráta v mytologickém příběhu, kdy bohové a démoni obtočili ohromného vodního hada kolem skály uprostřed oceánu, přetahovali se o něj, tím roztočili skálu, rozvíříli vodu, a uvolnili z oceánského dna mnoho vzácných pokladů a bytostí, včetně nektaru nesmrtelnosti, který jim byl předán zjeveným avatárem Dhanvantari. Je psáno že: „Ten, kdo pamatuje jméno Dhavantari může být odproštěn od všech nemocí.“ Dhavantari je uctíván po celé Indii jako Bůh Medicíny.
Vraťme se nyní zpět do přítomnosti. Základní pilíře mnohých přírodních léčitelství, které jsou dnes běžně praktikovány v moderní společnosti, jako např. homeopatie a polaritní terapie, mají své kořeny právě v ajurvédě. Radikálních změn v životě docílíme zařazením i jen několika málo z dokázaných principů ajurvédy, které jsou nepřetržitě používány již více než 5000 let. Ajurvéda obnovuje v člověku rovnováhu a harmonii, podporuje sebe-léčbu, zdraví a dlouhověkost.
Jedním z hlavních témat této medicíny je respektování změn ročních období. V Evropě máme čtyři – jaro, léto, podzim a zimu. Každé z těchto období má určitou funkci v přírodě a vliv na lidský organismus. Jaro je období rozkvětu, vše se pomalu odlehčuje od těžké energie zimního chladu a nashromážděných zásob. Příroda se probouzí, objevuje v sobě novou sílu a vzkvétá. V létě sluneční síla vrcholí, příroda září a plodí. Na podzim už energie postupně slábne, příroda je vyčerpaná a pomalu se chystá k odpočinku a spánku, který vrcholí v období zimy. Každé roční období je v cyklu života nenahraditelné a má svůj osobitý význam.
Podívejme se tematicky na ajurvédské zákonitosti jarního období. Příroda i lidský organismus se potřebují odlehčit, pročistit od nashromážděných zásob, aby se utvořily vhodné podmínky pro nové začátky. Na fyzické úrovni toho docílíme změnou stravovacích návyků, očistou těla a zvýšením pohybových aktivit. Na úrovni mentální a duchovní můžeme pozorovat, že mysl přes zimu zpomalí, zleniví, ztěžkne, může být až otupělá a mdlá, je potřeba ji odlehčit a stimulovat. Je zcela běžné, že v zimě naše tělesná váha vzrostla, nashromáždily se tukové zásoby a naše tělo a mysl zlenivěly.
Abychom si naplno užili jarního období, je potřeba pochopit ajurvédskou přirozenost kapha dóši a udržovat ji v rovnováze. Dóša je energie či princip prostupující celou přírodou, doslovným překladem se sanskrtu chyba. Ze tří ajurvédských dóš – vata, pita a kapha – je to právě kapha, která obdařuje naše tělo vlastnostmi živlů země a vody. Poskytuje kloubům lubrikaci, maz a hlen k ochraně citlivých tkání nosních dutin, plic a žaludku. Předurčuje velikost, sílu a pružnost našich svalů. Když je Kapha v rovnováze, cítíme se silní, klidní, vyrovnaní a stabilní. Když je v nerovnováze, můžeme se cítit ospalí, otupělí, dostáváme se snadno do depresí. Můžeme také vnímat zvýšené zahlenění nosních dutin, nevolnost, nepřirozené zvýšení tělesné váhy, zadržování vody v těle, pocit těžkých končetin.
Je obzvláště důležité hlídat a vyrovnávat kapha dóšu v jarním období, protože kapha nejvíce vzrůstá a shromažďuje se přes zimu, a s příchodem jara může způsobit potíže. S tím, jak se příroda v zimě ochlazuje a je vlhko, i naše tělo zrcadlí tyto kapha změny. Máme sklon více jíst, spát a zůstávat spíše uvnitř, což může vytvořit zimní “kabát izolace”. Na jaře je potřeba tento kabát odhodit, jinak riskujeme, že budeme náchylní k sezóním alergiím a nachlazení, a že se ponoříme do emocionální otupělosti a celkové letargie.
Ajurvédským doporučením je v tomto případě osvojení si určitého rytmu a rutiny, které nám postupně pomůžou odlehčit se tělesně, mentálně i duševně. Nejlepší přístup je vždy celistvý, holistický – strava lehká a stravitelná, zařazení první jarní zeleniny a čerstvých bylinek do každodenního jídelníčku (omezujte chuť slanou, sladkou a kyselou – méně tuků, mléčných výrobků, pečených a smažených jídel – a podporujte chuť pálivou, hořkou a trpkou – čili papričky a pálivá koření, zelené listy jarní zeleniny – špenát, kapusta, listy červené řepy, bylinky, jablka, bobulovité plody ovoce, zázvorový čaje se skořicí a hřebíčkem), brzké vstávání ideálně před východem slunce, temperamentní, energetická pohybová cvičení (dynamický pozdrav slunci, posilující a hruď otevírající jóga cviky, běh, náročná pěší turistika, jogging, skákání, tancování – to, co nám rozproudí krev a vyžene kapky potu z těla), svižná dýchací cvičení (ujjayi pranajáma, kapala bhati, bhastrika, agni sar), meditace (meditace chůzí v přírodě, kultivovat odstup, nezaujatost) a v neposlední řadě nějaká forma rituálu (zpívání manter, posvátné koupele, modlitby k nejvyššímu vědomí, vytvoření posvátného místa – oltáře, posvátné obětní tance, zapalování svíček,.. – dělejte to, co vám přirozeně pomůže vzpomenout si na Boha, vzpomenout si na matku přírodu, vzpomenout si na cokoli jiného, kdy si budete opakovaně uvědomovat dar života). Přestože se vám to z počátku může zdát jako příliš, pamatujte, že i ta nejdrobnější změna, kterou pohodlně začleníte do vašeho každodenního života, přinese úspěšnou pozitivní transformaci.
Jednou, ze zaručených a rychlých metod čistění a odlehčení nejen těla, ale zároveň i mysli, od usazených, nežádoucích látek, je šankprakšalána, neboli čištění střev a celého trávicího traktu. Jedná se o jogínskou techniku, při které se postupně vypije až pět litrů teplé slané vody, a pomocí speciálních cviků se voda pomalu posouvá zažívacím traktem a odlepuje veškeré nečistoty od vnitřních stěn orgánů. Ve finále vychází zcela průzračná voda z těla ven. Je to nejlepší a nejsnadnější prevence mnohých onemocnění, které mají mnohokráte jednoduchý původ v tom, že v nás po mnoho let fermentují nestravitelné složky potravy, a vytváří se tak toxický odpad, který je vstřebán do krve a putuje po celém těle. Okamžitým viditelným projevem je zlepšení stavu pokožky, postupný přísun nové energie a inspirace, zlepšení trávení a ustálení tělesné váhy. Toto čištění znovu oživí správnou funkci plic, nosních dutin, nervové soustavy, snižuje či zcela odstraňuje cukrovku. Zmiňuji se krátce o této technice, protože druhý červnový víkend si ji opět společně prožijeme, a já vás bezpečně a něžně provedu tímto nenáročným, avšak delikátním procesem.
Chcete si na jaře řádně protáhnout střeva? Pojeďte taky na Šankaprkšalánu…..
V příštím článku se můžete těšit na další ajurvédské principy přístupu k životu a doporučení v letní sezóně.
Petra Mocáková
Ajurvédská terapeutka, studující, praktikující, experimentující s ajurvédou a jógou v každodenním životě především skrze mezilidské vztahy a vztahy mezi vlastním tělem, myslí a duší. Svobodná tanečnice oddaná cestě jógy. Tančící půl roku v Indii a půl roku v Evropě. Vášnivá certifikovaná instruktorka extatického tance, instruktorka hatha jógy a mnohých dotykových terapií. Pořádá a vyučuje vzdělávací a pobytové kurzy v oblasti jógy, ajurvédy, marma terapií a reflexologie.