Váš košík je
prázdný

6 tipů, jak podpořit jarní DETOX

Cítím ve vzduchu jaro a s ním přichází chuť – na vše zelené, svěží a odlehčené. Přestávám pít horký zázvor a jíst dýňovu polévku.

Přichází čas „detoxu“opouštění starých vzorců a struktur. Je to proces, který může být i bolestivý, ale není třeba se ho bát, protože odřízneme pouze to, co už nechceme a nepotřebujeme. V běžném životě se může zhmotňovat v touze po odlehčenějším jídelníčku nebo v třídění kumbálu či skříně s oblečením.

Stejně jako se mění roční období, mění se i energie s nimi přihcházející. Na zimu jsme se nabalili, řádně najedli a hodně času strávili u filmů a knížek zachumlaní v teplých dekách. S jarem se chceme hýbat, vyrazit do přírody, jíst saláty, pít ovocné šťávy a teplé kabáty vyměnit za jarní bundy – ono by se nám hodilo odložit i několik kil, která po Vánocích přibyla :).

I celá Kosmetika hrou zrovna prochází detoxikací. Měníme zaběhlé systémy a přeměňujeme je v jednodušší a funkčnější. A není to sranda. Celý první týden jsme s Danielkou chodily obě domů zpocené a vystresované, ale už teď naše práce nese ovoce.

Jak tedy proces detoxikace podpořit?

  1. rozhýbejte tělo – ať už začnete běhat, chodit z práce a do práce pešky nebo si každý den zacvičíte 10 minut jogu nebo 5 tibeťanů – prostě začněte!
  2. popijte a pojezte – ideálně odlehčete jídelníček. Já moc ráda piju ráno teplou vodu s citronem na očistu střev a žaludku. Skvělé jsou také zelené potraviny – ječmen dělá s trávením naprosté zázraky.
  3. dopřejte si koupele a masáže – rovnou přidávám tip na detoxikační koupel a skvělou masáž mohu doporučit u Katky Polívkové.
  4. jezte divoké plevele, hned jak začnou růst – neuvěříte, kolik práce udělají za vás, krásně vás pročistí a dodají mnoho mnerálů a stopových prvků
  5. detoxy – pokud máte čas a chuť experimentovat, můžete vyzkoušet různé detoxikační programy. Já mám dobrou zkušenost s tibetskou detoxikací ledvin, pravidelnými půsty (1x týdně nebo 1x za 14 dní) i se šankaprakšalánou.
  6. mentální detox – to asi nejdůležitější! Dejte si čas a promyslete si, čeho se chcete zbavit ve svém životě, a vyšlete přáníčko. Já jsem začala meditovat. Než to zkusíte, může se to zdát jako nuda, když začnete zjistíte, že je to nezbytnost. Vřele doporučuji Úvod do mindfulnes nebo rovnou 8 týdennní program pod vedením Michala Dvořáka.

No a hlavně nezapomínejte, že někdy není potřeba všechno řešit a tlačit na to, ale nechat procesy běžet. 

Co jíst během DETOXU?

Mezi moje favority patří Ájurvédské léčebné jídlo kitchery (kičeri). Je velmi výživné a zároveň jednoduše stravitelné. Použijte sezonní zeleninu a koření podle vaší chuti.

  • Dnes dělám kičeri v jednom hrnci.
  • Orestuji na ghí cibulku, zázvor, česnek a přidám kurkumu, koriandr, kumín, špetku řeckého sena a fenyklu (koření můžete obměňovat).
  • Přidám zeleninu – mrkev, cibuli, batát….
  • Přidám 1,5 hrnku basmati rýže a 0,5 hrnku červené čočky nebo přes noc naložených mungo fazolek. Zaliju 6 hrnky vody nebo zeleninového vývaru. Vařím, až je z toho kaše – asi 20 minut
  • Přidám trochu ghí, posypu čerstvým koriandrem a zakápnu ume octem.
  • Kaši jím klidně několikrát denně.

Mrkněte na jeden můj starší recept.